zaterdag 23 juli 2011

Le gamin au vélo

Kinderen uit logeren, even een middag en avond voor onszelf. En daar zit je dan, om 16.00 uur bij Forum Images in Groningen.
Want, zo zegt mijn partner, die van 21.15 uur wordt me echt te laat.
Ja, zo denken meer mensen. Bijna zonder uitzondering is iedereen die ik de trap naar filmzaal 1 zie afdalen ruim 55+ en natuurlijk wit of grijs. Dus wat zegt dat over ons met onze gezamenlijke leeftijd van 91 jaar? Dat we ook aardig op leeftijd beginnen te geraken.
Dit gezegd hebbende, het waren wel allen mensen die net als wij enorm geraakt waren door dit prachtig gefilmde drama. Het was dan ook stil aan het einde van de film.
De gebroeders Dardenne hebben werkelijk iets moois neergezet waarbij je na afloop eens achter je oren krabbelt en denkt, hoe zou ik dat doen? Zou ik mijn kind zo in de steek laten? Wat is er eigenlijk gebeurd? Waarom neemt kapster Samantha de jonge Cyril zomaar in huis?

Ik vind deze film een echte aanrader. De Volkskrant was lyrisch met 5 van 5 sterren, de filmkrant gaf 4 van 5. Verder zeg ik er niets over. De officiële site voor de film: Le gamin au vélo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten