maandag 4 juli 2011

Clafoutis, de redding van onze maaltijd

Wat was ik blij met de kersen die mijn partner had meegebracht.
Ik werd tijdens het koken van de hoofdmaaltijd namelijk zó ontzettend afgeleid, dat er uitsluitend kale rijst met een bakje rauwkost gegeten kon worden. De clafoutis stond veilig in de oven en die hebben we vervolgens verslonden.
De clafoutis die in Allerhande heeft gestaan werkt voor mij prima.
Ik heb de bloem vervangen door een glutenvrije versie zoals ik er zelf ook fijn van kon genieten.

Ingrediënten

  • 500 g kersen (ontpit en in deze tijd van het jaar natuurlijk vers!)
  • 2,5 dl melk
  • 75 g bloem
  • 3 eieren
  • 75 g suiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • zout
  • poedersuiker
  • boter om in te vetten

Materialen

  • lage taartvorm (ca. 24 cm doorsnede)

Bereiden

Oven voorverwarmen op 190 °C. Taartvorm invetten met boter. Kersen over bodem van taartvorm verdelen. In kom melk, bloem, eieren, suiker, vanillesuiker en snufje zout tot luchtig beslag kloppen. Beslag over kersen schenken en schaal in midden van oven schuiven. Clafoutis in 40 à 45 minuten gaar en goudbruin bakken. Vorm uit oven halen en clafoutis bestrooien met poedersuiker. Warm serveren, hoewel ik de afgekoelde variant ook erg lekker vind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten