dinsdag 25 oktober 2011

Glutenvrij in Parijs

Teruggekeerd na zes dagen Parijs kan ik alleen maar denken dat het voor mensen met een glutenvrij dieet wel wennen is in deze metropool. Niet dat ik ergens ziek van ben geworden. Ik had zelf brood meegenomen dat we in ons (overigens super) appartement konden eten.
Verder zaten we vlak bij een Japanse take-away en een McDonalds waar je ook prima glutenvrij eten kunt halen. Maar voor het overige was het een lange rij met bakkers en patissiers met de heerlijkste heerlijkheden die ik helaas aan mij voorbij moest laten gaan. Gelukkig kon mijn partner zich wel te buiten gaan aan lekkere broodjes en taartjes.
Voor de mensen die geen last van glutenintolerantie hebben staat hieronder trouwens een lijstje van de 10 beste bakkers van Parijs van het afgelopen jaar. Opvallend is dat vooral het 18e arrondissement zeer goed scoort.

  1. Pascal Barillon (Au Levain d’Antan), 6 rue des Abbesses, 75018
  2. Gaétan Romp, 14 rue de la Michodière, 75002
  3. Pascal Jamin (Les Saveurs du 20ème), 120 rue de Bagnolet, 75020
  4. Gontran Cherrier (Gontran Cherrier), 22 rue Caulaincourt, 75018
  5. M. Risser (Le Fournil du Village), 12 place J.B. Clément, 75018
  6. Gilles Levaslot (Les Gourmandises d’Eiffel), 187 rue de Grenelle, 75007
  7. Jean-Noël Julien (Julien), 75 rue Saint-Honoré, 75001
  8. Philippe Marache, 92 av de la République Paris, 75011
  9. Philippe Bogner, 204 rue des Pyrénées, 75020
  10. Le Grenier à Pain Saint-Amand, 33 bis rue Saint-Amand, 75015


De laatste avond zijn we uit eten geweest bij  Restaurant Des Si et Des Mets. Een restaurant dat geheel en uitsluitend glutenvrij en lactosevrij eten serveert. Het is geopend sinds 2008. Het is gevestigd aan de Rue Lepic in de wijk Montmartre (18e arrondissement). Waar je in andere restaurants de kelners in wit overhemd en zwarte sloof ziet, was hier gewone huiskleding te zien. Opvallend en misschien niet helemaal wat je in een restaurant verwacht.
Mijn niet glutenvrije partner vond haar voorgerecht dat onder andere gember bevatte niet zo heel erg lekker. Ik heb het even geproefd en ik vond het prima. Mijn eigen voorgerecht bestond uit een tartaartje van avocado, krab en granny smith. Lekker fris.
Wat we wel grappig (maar ook weer vreemd) vonden is dat we aan tafel een enquete moesten invullen. We kregen drie verschillende glutenvrije broodjes te keuren op uiterlijk, geur en smaak. Volgens mij heb je daar ook testpanels voor en hoef je dat niet in een restaurant te doen,  maar ach...in het restaurant gaan ze in ieder geval wel voor productverbetering!

1 opmerking:

  1. Toch wel bijzonder zo'n restaurant. Normaal krijg je voor een smaaktest ook nog betaalt!
    Ik ga eens bedenken in welke volgorde ik die bakkers ga uitproberen (oeps, ik bedoel de producten van de bakkers, hihihi).
    gr. Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen