zondag 11 september 2011

Watertoren Groningen (Open Monumentendag)


Zo ziet de watertoren er nu uit....

Dit weekeinde was het weer de jaarlijkse open monumentendag. Het was de eerste keer (shame on me) dat ik in dit kader een oud gebouw bezocht. Maar nu moest het er maar eens van komen. De oude watertoren in het noorden van de stad krijgt namelijk een andere bestemming. Dat mag ook wel, want de watertoren is al 20 jaren niet meer als zodanig in functie. Dat bleek ook wel tijdens het beklimmen van de treden naar het niveau van 22 meter waar mijn zoon van 5 en ik een prachtig uitzicht over de stad hadden. Er lag nogal wat rotzooi op de traptreden die overduidelijk afkomstig was van de toren zelfs en wellicht ook van vogel- of vleermuizenpoep?
Anyway, dit toch wel fraaie gebouw uit 1908 krijgt volgens architect Luc Veeger van bureau Arcadis volgend jaar (?) een nieuwe functie. Er komt dan behalve een extra trap aan de buitenkant voor de wat luiere of minder mobiele medemens een panoramalift aan de buitenkant die reikt tot maar liefst 29 meter. In het waterreservoir binnenin wordt een verdiepingsvloer aangebracht waar onderin een theater komt. Op de begane grond komt waarschijnlijk een soort ontvangstruimte waar ook koffie enz. gedronken kan worden. Het is neem ik aan de bedoeling dat al deze ruimten gehuurd kunnen worden want ook bij de uitbater moet de schoorsteen roken nietwaar. Verder zal de toren dan dagelijks geopend zijn voor mensen die van het uitzicht willen genieten. Ik heb wat bedenkingen bij dit project en dan met name de haalbaarheid maar voor mijn zoon kan ik niet wachten om over een tijdje via de lift naar nog hogere hoogten te gaan!

...En zo moet het worden!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten