zondag 14 augustus 2011

koken met kinderen

beetje vreemde vorm maar de smaak van de macarons is goed

Koken met kinderen kán leuk zijn. Maar dan moeten de receptenmakers ook een beetje (beter) hun best doen. Want hoe kan het dat mijn macarons de eerste keer niet lukten? Als er staat 'sla de eiwitten niet helemaal stijf' dan volg ik dat trouw. Ik kreeg helaas een kledderige zooi op mijn bakplaat en alles kwam aan elkaar vast te zitten. In de herkansing heb ik lekker de eitwitten wel stijf geslagen. Helaas had ik toen geen pistachenootjes meer om door het beslag te draaien. Jammer van die pistache-sinaasappelmacarons met mascarponevanillevulling. Ook de verlangde hoeveelheid suiker was er een om vooral mijn tandarts te doen watertanden. 175 gram waar ik de tweede ronde met 100 gram kon volstaan. En toch nog steeds royaal zoet genoeg.
Tot zover een van de zeldzaam slechte recepten uit Allerhande. Bedankt Appie! Dit recept verdwijnt in het cylindrisch archief.

Dan de appeltaart uit Toetjes en taarten. Of was het nou Taarten en toetjes. In ieder geval een kinderkookboek. Ontbrekende subtitel: voor paranormaal begaafde kinderen.
Hoe het met de andere recepten in dit boek zit weet ik niet, maar de appeltaart die wij probeerden met de custard onderin was ronduit slecht te noemen. De hoeveelheden deugden niet: te veel deeg en te weinig custard.
appeltaart uit boek Taarten en toetjes

Maar elk nadeel heeft zijn voordeel, dus zijn zoonlief en ik bezig geweest met het restant deeg om een klein appeltaartje te maken. Zonder rozijnen, want daar houden ze toch niet van. Bovenop een hartje voor de bijna jarige dochter en klaar. En of hij nou lekker was of niet (heb ik zelf niet geproefd want niet glutenvrij) hij ging schoon op!

Appeltaart met zoon gemaakt

Ik hoop dat het kookboek Tof! dat dochterlief a.s. dinsdag voor haar verjaardag krijgt betere resultaten geeft. Het is een boek dat in eerste instantie voor mensen met een verstandelijke beperking is geschreven. Heldere foto's, groot lettertype en stap-voor-stap handelingen. Ongetwijfeld ook een zegen voor mensen zonder een verstandelijke beperking maar met ontbrekend kookgen.
Tof! heeft niet alleen toetjes maar behandelt het hele scala aan voorafjes en hoofdgerechten ook. Benieuwd? Deze website heeft meer informatie over het boek.
Ben benieuwd. Zal er in een komend blogje zeker nog wel eens op terugkomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten