vrijdag 5 augustus 2011

De liefde voor het Franse lied


Isabelle Boulay (geb.1972)
De liefde voor het Franse chanson is bij mij ontstaan tijdens de Franse lessen op de middelbare school. Met een bandrecorder kregen we Les amants d'un jour te horen. Eerst in zijn geheel en daarna in stukjes, waarna je de rauwe, doorleefde stem van Edith Piaf voorgoed door je aderen had lopen. Ik wel tenminste. En het einde, de glazen die van het dienblad op de vloer kapot vallen? Heerlijk dat theatrale.

Twee heren die liederen schreven voor Piaf heb ik nog mogen zien optreden. Gilbert Bécaud, een paar maal in Amsterdam en in Parijs en Charles Aznavour in Carré. Bécaud is bijna 10 jaar geleden overleden, Aznavour leeft nog steeds en treedt ook nog op, hoewel hij al met zijn tweede afscheidstoernee bezig is. Of was.

Gelukkig heb ik waardige opvolgers van het Franse lied in mijn cd verzameling opgenomen en bezoek ik ook hun concerten. Helaas is Groningen vaak te ver. Hoewel...Patricia Kaas ontdekte ik in de vorige eeuw in Groningen en ook vorig jaar (of was het al weer twee jaar eerder) kwam ze weer. Topconcert van haar vond ik nog steeds dat met het Philharmonisch orkest van Parijs in het Palais des Congrès.
 Helaas neemt deze dame errug de tijd om nieuw werk op een schijfje te zetten. Ik begrijp dat de volgende (inclusief bijbehorende wereldtoernee) cd in oktober 2012 moet verschijnen met een wereldtoernee daarna 2012/2013. Het goede nieuws? Je kunt al wel kaartjes voor Olympia boeken als ze daar optreedt.


Een zangeres die ik graag een keer zou willen zien is Isabelle Boulay, een Canadese.
Haar volgende cd heet 'Les grands espaces en verschijnt op 14 november in Europa. Hij wordt geproduceerd door Benjamin Biolay, die in de Franse roddelpers als setje met Carla Bruni werd gezien. Maar daar heeft Sarko lui-même vast een stokje voor gestoken. Voor verdere tabloids bedoel ik dan.
 
Op deze nieuwe cd verschijnt het nummer True Blue dat ze in Nashville met Dolly Parton heeft opgenomen. Ben benieuwd want geen Dolly fan. Maar ik moet het er mee doen want de Europese toernee start in november en dan ben ik alweer een maand uit Parijs weg.

Hier een nummer uit 2008 van Isabelle Boulay "Je ne veux pas dormir ce soir"



1 opmerking:

  1. Het is alweer 2½ jaar geleden dat La Kaas in Groningen was (feb. 2009). Ja, de tijd vliegt. Maar ik zou ook wel heel graag Garou life willen zien (en dan samen met Michel Sardou). Maar Isabelle is natuurlijk ook niet te versmaden. Of...of..... ik weet er nog wel een paar hoor!
    gr. Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen