maandag 1 augustus 2011

Glutenvrije Loempia's

Als GV-eter zorg ik altijd dat ik een aantal glutenvrije loempia's in de diepvries heb liggen. Het gebeurt namelijk toch wel eens dat er vlees ons huis in komt, dat tot mijn grote afgrijzen gluten bevat. Duidelijk niet afkomstig van de biologische slager denk je dan. En inderdaad, meestal zijn de boosdoeners van die voorgefabriceerde hamburgers die vooral door de kinderen lekker gevonden worden. Gelukkig vindt dochterlief de Brilliant burger van Eat2Be nog veel lekkerder en dan is het helemaal niet erg als je fastfood eet, want het is 100% biologisch vlees. Ik vond hem ook erg lekker, maar dan uiteraard zonder het broodje. In Groningen is Eat2Be sinds maart 2011 te vinden in de Oude Boteringestraat 8, schuin tegenover het restaurant Land van Kokanje, dat overigens ook biologisch vlees serveert.
Maar goed, terug naar de loempia's. Die kun je in allerlei varianten maken. Ik gebruik zowel de grote ronde rijstvellen als de kleine driehoekjes, puur omdat het oog wel eens wat anders wil.

Ik snij een spitskool in zeer kleine stukjes, voeg een halve rode paprika toe (maar kan ook best een hele zijn), 150 gram schouderham, een gesnipperde ui, knoflook, koriander, ketoembar. Lekker in de scanpan en als de kool een beetje zacht aan het worden is de pan van het vuur en laten afkoelen.
Door gekoelde mengsel 4 à 5 gebakken eitjes roeren, die je apart hebt gebakken en in smalle reepjes hebt gesneden. Lijkt veel, maar de huidige kippen van mijn schoonvader leggen kleine eitjes. Als bijkomend nadeel hebben die eieren ook nog een dunne schaal (nooit geweten dat daar verschil in zat) dus ik heb regelmatig een stukje schaal uit de pan moeten vissen.
Enfin, specerijen toevoegen doe ik een beetje op de gok, de kinderen moeten het ook kunnen eten dus sowieso niet te veel.

En dan het fijne spel van rijstvellen soepel maken in water. Op plank leggen, vullen, vouwen, nog een vel eromheen (dubbel dus!) en bestrijken met eigeel. Goed laten drogen en dan klaar om te bakken. Ik gebruik hiervoor zonnebloemolie maar rijstolie kan ook prima.
Als je loempia's uit de vriezer gebruikt...wel laten ontdooien voor je ze gaat bakken. Smakelijk eten!


 

1 opmerking: